Ik zal alvast even vooropstellen dat ik nog nooit een eigen webshop ben begonnen. Laat staan dat ik er hulp bij gekregen heb. Juist omdat ik er zo weinig vanaf weet, denk ik dat als ik ooit een webshop zou willen beginnen, ik zeker hulp nodig zou hebben. In de onderstaande informatie kunnen je gedachten over e-commerce marketing nog wel eens veranderen!
Een andere visie
Kijk, natuurlijk zal jij als oprichter van de webshop hele goede en creatieve ideeën in je mars hebben, maar het is altijd goed om je plan van meerdere kanten te laten bekijken en controleren. Als je altijd maar prijzen zou winnen en altijd maar zou slagen voor je tentamens en testen, is een jury of examinator toch verwaarloosbaar? Het idee voor je e-commerce marketing concept moet ook potentiële klanten aantrekken.
Professioneel en veel ervaring
Het mooie van e-commerce marketing is dat de mensen die jou daar hulp aanbieden professioneel te werk gaan. Ze weten al behoorlijk veel van ‘online strategieën’ af en analyseren de activiteiten in de gehele e-commerce marketing sector. Door middel van onder andere deze technieken kunnen ze bijvoorbeeld zien wat voor artikelen bekeken worden door de consumenten. Daarnaast kunnen ze vanuit die interesses constateren wat veel aandacht krijgt en wat minder. Hier leren ze van en geeft ze een grote voorsprong in hun inzicht. Dat is tevens één van de redenen waarom e-commerce marketing zo doeltreffend is!
Promoten hoort er ook bij
Wat heb je aan inzicht in e-commerce marketing als je daarbij niet doet aan het promoten van je webshop? Juist, we willen ook dat de webshop opgemerkt wordt. Nu heb je daarin verschillende opties. Ik noem het even de directe en indirecte manier. Hiermee wil ik zeggen dat je via de directe manier sneller in beeld wordt gebracht zowel letterlijk als figuurlijk. Je laat jouw webshop zien via andere sites bij het advertentie gedeelte. Daarnaast komt jouw webshop hoger in de zoekopdrachten te staan. Het enige nadeel is dat het meer kost om zo klanten te fondsen. Toch is het zeker geen slecht plan en kan het een wijze investering zijn. Maar per indirecte manier bereik je ook een hoop. Hierbij bouw je langzaamaan een groter netwerk door middel van het optimaliseren van zoekresultaten.
Wees de rots in de branding
Heb je weleens gehoord van live chatten? Het is een nieuwe vorm van een klantenservice. Persoonlijk vind ik dit heel prettig, bijvoorbeeld als je even geen zin hebt om iemand aan de lijn te hebben. Als je al leest dat ik dit een prettige vorm van klantenservice vind, kan je denk ik ook wel voorstellen dat deze functie een goede aanwinst kan zijn!