Conversie verbeteren met livechat

6 eenvoudige manieren om klantenservice met livechat te verbeteren

Als het waar is dat klantenservice de nieuwe marketing is, is het logisch dat je leert hoe je een heel eenvoudige manier kunt gebruiken om de klantenservice te verbeteren. Wat zou dat kunnen zijn? Geloof het of niet, het is via live chat.  Met dat in gedachten, breng ik je in dit artikel zes eenvoudige manieren om je klantenservice te verbeteren met live chat.

1. Live chat integreren op je site

Voordat je iets kunt doen, moet je eerst livechat op jouw website installeren. Er zijn verschillende aanbieder van live chat diensten te vinden op het internet. Eentje die wij aanraden is Bconnect, die zowel Managed Live Chat als Hybrid Live Chat aanbiedt. Managed Live Chat houdt in dat je de bemanning van de live chat volledig aan hen uitbesteedt. Bij Hybrid Live Chat is het een combinatie van jou of jouw collega’s die zelf chatten met de websitebezoekers en de chatoperators van Bconnect die bezoekers te woord staan ook buiten openingsuren. Na het kiezen van een live chat dienst, volg je de instructies en installeer je de applicatie in je website of webshop.

2. Livechatpictogram zichtbaar maken

Vervolgens wil je het klanten zo gemakkelijk mogelijk maken om jouw livechatpictogram te vinden. Ik raad aan deze rechtstreeks in de sjabloon van jouw website te plaatsen, zodat klanten de contactpersoon kunnen zien, eventueel op elke pagina van jouw website.

3. Consistent operatorschema

Ten derde wil je een consistent operatorschema opstellen. Bijvoorbeeld, als je op maandag van 16.00-18.00 live chat hebt en op dinsdag opeens van 8.00 tot 10.00 en helemaal niet op woensdag, dan verwar je klanten over wanneer ze contact kunnen opnemen met jou. Om dit te voorkomen, moet je een goed schema opstellen en dit op jouw website plaatsen.

4. Consistente toon

Zodra je je live chat hebt ontvangen, moet je ervoor zorgen dat wanneer je met klanten praat dat jouw toon consistent is met jouw merk. Grammatica, spelling en interpunctie tellen hier mee – onthoud dat live chats niet hetzelfde zijn als met iemand praten via een Gmail-chat. In plaats daarvan is dit een live zakelijke transactie, dus breng je beste gezicht naar voren!

5. Spreek mensen aan met hun naam

Ten vijfde, en dit is een snelle tip, klanten zullen hun voornaam invoeren in de chatbox wanneer ze voor het eerst binnenkomen, dus zorg ervoor dat je hun naam gebruikt wanneer je ze begroet. Dit is gewoon een leuke kleine extra toets.

6. Pas je website aan op basis van live chat data

Gebruik ten slotte live chat in jouw voordeel en verander inzichten uit die gesprekken in de content op jouw website. Als je dezelfde vraag telkens opnieuw krijgt via live chat, verander dat dan in een FAQ-pagina of zelfs een blogpost. Hopelijk was deze lijst nuttig bij het opvoeren van je klantenservice.

Geef een reactie