santoni

Kleine bewegingen tussendoor zijn geweldig voor de gezondheid!

Makkelijk eten

Mensen worden steeds dikker. Waar overgewicht vroeger een uitzondering was en een teken van welzijn en geld, is het tegenwoordig eerder een vloek. Bijna de helft van de mensen heeft onderhand overgewicht en de overheid pompt veel geld in campagnes om dit weer te minderen. Echter is overgewicht op het moment vrij logisch: er is veel slecht eten te krijgen. Een snelle snack haal je op elke straathoek, maar voor een gezonde en voedzame maaltijd zal je toch echt de keuken in moeten (en dan ook nog boodschappen doen.) Daar komt nog eens bovenop dat ongezond eten goedkoper is dan gezonde voeding. Zolang je voor het geld van een bloemkool ook twee zakken chips en een fles cola kan scoren zullen armere mensen eerder voor het laatste gaan. De gezonde optie is er, maar is niet voor iedereen financieel beschikbaar.

Minder uitdaging

Daarnaast beweegt men steeds minder. In de tijd van jager-verzamelaars was de mens vrijwel de hele dag op pad om een mammoet op te jagen of besjes te plukken. Naast dat dit eten niet uit de fabriek kwam maar dagvers was , moest men moeite doen om het überhaupt te pakken te krijgen. Er was minder ongezond eten beschikbaar maar méér beweging nodig om voedsel te krijgen. Een win-win dus, maar ook voor ons een wijze les! Het probleem zit hem tegenwoordig niet alleen in het gemak en de overvloedige keus van voedsel, maar ook in het ernstige gemak waarmee we het te pakken krijgen. Meer bewegen dus!

Kleine aanpassing

Maar hoe pas je dit toe? Kleine stapjes per keer. Wij zijn ons huishouden sinds kort hier op aan het aanpassen, en langzaam onze gehele levensstijl. Niet meer op zaterdag met de auto de weekboodschappen halen, maar elke dag te voet naar de winkel voor de dagboodschappen. Kilometer heen, kilometer terug, op weekbasis is dat echt wel een flink verschil. Daarnaast eet ik steeds vaker mijn lunch niet aan tafel, maar buiten terwijl ik een wandeling maak. Ik ben op die manier niet echt op jacht naar mijn eten maar de beweging is er in ieder geval, en ik loop de snacks die binnen vaak geserveerd worden op die manier mis. Uiteraard heeft al deze extra beweging wel een goed voetbed nodig, anders levert het weer andere klachten op. Daarom raad ik je aan om in goed schoeisel te investeren. Zelf heb ik een paar Santoni gekocht die mij overal heen brengen. Onderhand ben ik 3 kilo lichter. Weg met die overtollige kilo’s!

Geef een reactie