Als je net met een bedrijf start, weet je het misschien nog niet maar een van de grootste factoren van goedlopende bedrijven is een uitstekende klantenservice. De klantenservice is van groot belang voor elk bedrijf, want tevreden klanten komen eerder terug. In deze blog vertel ik je hoe je jouw klantenservice geweldig maakt. Lees je mee?
Wees er voor de klant
Het is belangrijk om goed te luisteren naar wat je klanten te zeggen hebben. Ze komen immers met een vraag of een klacht, of een ander soort probleem. Dit betekent niet alleen dat je hun vragen beantwoordt of problemen oplost, maar ook dat je naar hun behoeften luistert en hun feedback in overweging neemt. Misschien vind je zo een kink in het bedrijf dat vroegtijdig verholpen kan worden.
Kennis van het bedrijf
Om goed te kunnen helpen, moet je weten wat het bedrijf precies verkoopt of aanbiedt. Je moet de details van de producten en/of diensten kennen. En daarnaast moet je natuurlijk ook wat van het bedrijf weten zodat je klanten wat dat betreft ook informatie kan bieden. Met de combinatie van kennis van het product en het bedrijf, kan je bijvoorbeeld laten zien waar het bedrijf producten vandaan haalt, hoe het gefabriceerd wordt en dat geeft een klant inzicht in de denkwijze en prioriteiten van het bedrijf.
Als het lastig wordt…
De klantenservice kan een nogal lastig onderdeel van een bedrijf zijn. Je hebt hier immers met echte mensen te maken en de problemen kunnen per dag verschillen, en ook hoe de klant hiermee omgaat. Zo kan het gebeuren dat je tegenover een lastige situatie komt te staan. Ook dan moet je vriendelijk en professioneel blijven. Zelfs als de klant een hork lijkt, want geloof me die professionaliteit en vriendelijkheid wordt altijd onthouden.
Accuraat en eerlijk
Blijf altijd eerlijk communiceren naar de klant. Ook als je niet meteen een oplossing hebt, dit moet je hun dan laten weten. Op die manier weten zij waar ze aan toe zijn en dat zorgt voor meer rust. Bespreek samen de opties en de oplossingstermijn door en voor je het weet, eindig je het gesprek op een goede noot met een tevreden klant.
Je hoeft het niet zelf te doen
Wil je je niet zelf om de klantenservice bekommeren? Dat hoeft ook niet. Met een inbound callcenter besteed je deze klus uit en houd je tijd en ruimte over om je op andere dingen in je bedrijf te focussen. Een antwoordservice zorgt ervoor dat er altijd iemand voor jouw klanten klaarstaat om hen te helpen.